Kindertolk
Marguérite van der Linden

Soms heb je van die dagen, dan wíl het gewoon even niet…

Je baas doet vervelend, je moeder is korzelig en je partner zucht dat jij toch écht in een slecht humeur bent.

Dat zijn ook de dagen dat je (onnodig) ontploft tegen je kind.

Moeders zijn drukdrukdruk, de hele dag in spagaat dus pas maar op….. straks ontploft ze.    

Natuurlijk kan het wel eens goed zijn dat jouw kind je boos ziet. Immers de wereld zit vol boze mensen en het is handig als je kind daar niet totaal onvoorbereid mee geconfronteerd wordt. Het gaat er om hoe jij dan laat zien hoe je met je eigen boosheid omgaat; dus niet met een dikke vinger en toeteren tegen een bumperklever. Ontplof je regelmatig buiten proportie en vind je zelf achteraf dat het niet terecht was en of niet in verhouding dan wordt het tijd er mee aan de slag te gaan. Flink uit je slof schieten is eigenlijk nooit nodig.  Vaak heb je het dan al te lang opgekropt of laten lopen. Je hebt niet eerder ingegrepen omdat je geen zin had in ruzie, of omdat je bang bent dat je kind ook boos wordt, of omdat je te moe bent, of….. omdat je een pleaser bent of omdat je best snapt waarom je kind het bloed onder je nagels vandaan haalt of…..                                                                        

Maar dan, je staat met je rug tegen de muur. Je kunt geen kant meer op, behalve heel hard van je af trappen… Ja, dan ben je dus hééééél boos.  Als jij eraan wilt werken om minder boos te worden (want dat betekent meer gezelligheid in huis) heb ik een 5 stappenplan voor je, zodat je vóórdat je tegen de muur staat al in kan grijpen.   

Stap 1: Waarom wordt je boos? Is er 1 kind of 1 specifieke situatie die je boos maakt? Het is belangrijk om de reden van een woedeaanval te achterhalen. Ben je eigenlijk oververmoeid of extreem gestrest in plaats van boos? Reageer je je eigen problemen af op je kind? Ben je onzeker? Heb je nooit geleerd om constructief en gedoceerd emoties te uiten? Wellicht vind je op deze manier de achterliggende reden van je driftbuien en kun je deze relatief makkelijk verhelpen.  

Stap 2: Echt een gouden tip die al eeuwen zijn effect keer-op-keer bewijst is eerst tot 10 tellen.  Als je een driftbui voelt aankomen of die situatie waar jij je doorgaans niet kunt inhouden dreigt zich te gaan voordoen, loop weg en tel (liefst hardop) tot 10. Je zult merken dat de ergste woede al verdwijnt, waardoor je weer reëel kunt nadenken.                                                   

Stap 3:  Krop je emoties nooit op maar zoek het gevoel dat dat gedrag bij je oproept; je voelt je aangevallen, niet serieus genomen, onheus bejegend, eenzaam, uitgedaagd, heb je nog een appeltje te schillen, ben je onrustig , of heb je een te groot rechtvaardigheidsgevoel? Zit er een lijn in? Dan kun je je daar eens op concentreren; waar komt dat vandaan, onder welke omstandigheden gebeurt het (gelukkig) niet; kun je die omstandigheden creëren? Zo kun je je eigen gevoelens onder controle krijgen. Bewustwording is vaak al de helft van de oplossing. Boosheid is namelijk een tweede gevoel. Meestal komt er eerst een ander gevoel in je naar boven, angst, verdriet, vermoeidheid. Probeer dit eerste gevoel tijdig op te merken. Afstemmen op je eigen aanwijzingen van frustratie kan een ouderlijke misdraging voorkomen. Als je je ’s morgens realiseert dat je te weinig hebt geslapen dan ben je moe en prikkelbaar; denk dan: ‘Ping! Vandaag ben ik in staat om te veranderen in een brullende leeuw’.                                                                                       

Stap 4:  Als je zelf inzicht hebt gekregen in hoe boosheid bij jou werkt kun je gaan uitspreken wat er met je gebeurt; ‘Het frustreert me als je steeds onze afspraken niet nakomt’. ‘Ik word er zo verdrietig van als je steeds ruzie maakt met je broertje.’ Hou het bij jezelf en zeg wat je voelt; ga niet met verwijten strooien of commanderen. Het klinkt tegenstrijdig, maar je moet regelmatig je emoties tonen; het eerste gevoel niet het tweede, woedende, gevoel! Anders sta je weer tegen die muur en kun je geen kant meer op.   

Stap 5: Hoewel even lekker tieren of schelden op zijn tijd heerlijk lijkt, richt je er behoorlijk wat schade mee aan. Vooral de relatie met je kind is snel verstoord als er woede in het spel is. Als jij dus jouw boosheid onder controle hebt kun je je kind leren hoe dat gaat. Vergeet niet dat we voorleven; als jij nooit boos bent maar af en toe ineens ontploft en allerlei opgekropte dingen eruit flapt, dan leer je je kind dat dat De Manier is om met boze gevoelens om te gaan. Leer je kind liever dat je ongewenst of buiten proportioneel boos zijn kunt controleren en dat je mag zeggen wat je voelt.                                                                                     

Tot slot;  bij alles wat je wilt veranderen heb je tijd nodig; het kan binnenkort dus nog wel eens mis gaan en dan hóór je jezelf tekeer gaan. Weet dat als jij er bewust mee omgaat het steeds beter zal gaan en durf 'sorry' te zeggen tegen je kind als je onevenredig boos bent geweest. Het laten zien van gezonde reacties op sterke emoties leert kinderen dat deze emoties veilig geuit kunnen worden. Vertel je kind hoe je je voelt. Bijvoorbeeld dat je spijt hebt...

ps. als je ook na deze tips woede aanvallen blijft houden en / of geen idee hebt waar jouw boosheid vandaan komt, bel me dan voor een afspraak. Eerste contact is gratis. Bovendien word ik niet boos, schop ik niet en sla of bijt ik ook niet...

 
Marguérite van der Linden
Kindertolk
 
 

© That is why 2015 - 2018 Algemene voorwaarden || VetArts